Db., 2024.06.30.

(vasárnap délután)

Cserépfalui kérdések

06-10

Sorozat:

Kérdések, 2024-04.

 

Tartalomjegyzék:

06.) Ézs 40,28-31.Testi, vagy szellemi erőt ad az ÚR, vagy mind a kettőt?

07.) Jel 2,17. Mit jelent a fehér kövecske, és az új név, amit ráír az Úr?

08.) Luk 15,20-22. Mit jelent a ruha, a saru, a gyűrű?

09.) 5Móz 13,17. Mit jelent a lelki és a szellemi bűn a mostani időkben?

10.) Mát 20,16 és 22,14. Ekképpen lesznek az utolsók elsők és az elsők utolsók.

 

 

6.) kérdés

Ézs 40:28-31: Hát nem tudod-e és nem hallottad-e, hogy örökkévaló Isten az Úr, aki teremté a föld határait? nem fárad és nem lankad el; végére mehetetlen bölcsessége! Erőt ad a megfáradottnak, és az erőtlen erejét megsokasítja. Elfáradnak az ifjak és meglankadnak, megtántorodnak a legkülönbek is; De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!

Testi, vagy szellemi erőt ad az ÚR, vagy mind a kettőről van szó?

 

Válasz

Úgy gondolom, hogy elsősorban szellemi erőt ad az Úr. Erre utal a felolvasott Ige előtti 27. vers is: Miért mondod Jákób és szólsz ekként Izrael: Elrejtetett az én utam az Úrtól, és ügyemmel nem gondol Istenem?! Izrael népe elsősorban szellemi értelemben volt erőtlen, aminek az oka az engedetlenségük és az Úr iránti bizalmatlanságuk volt. Ezért mondta nekik: 31. v.: De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!

Ez így van a mi életünkben is. Ha a testünk erőtlen, vagy fáradt, azt kipihenhetjük. Ha azonban szellemünkben és lelkünkben fáradunk meg, mert nem bízunk az Úrban, akkor gondolkozunk így: ügyemmel nem gondol Istenem. Ha a szellemi jó kapcsolat nincs meg Istennel, akkor a lelkünk is megkeseredik, és a testünk is erőtlenné válik.

De ha az Úrban bízunk, erőnk megújul. Először a szellemi erőnk, aztán a lelki és végül a testi erőnk is. Persze ez nem jelenti azt, hogy a testünk olyan erős lesz, hogy bármennyit dolgozunk, nem fáradunk el. Az ígéret, hogy erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el arra a munkára, arra az útra vonatkozik, amit az Úr bízott ránk. Ha a magunk feje után vetjük bele magunkat a munkába (akár szellemi, akár fizikai), akkor ismét megfáradunk.

Tehát a kérdés ez volt: Testi, vagy szellemi erőt ad az ÚR, vagy mind a kettőről van szó? Mindkettőről szó van, de elsődleges a szellemi erő, ennek következménye az Úr által ránk bízott feladathoz kapott testi és lelki erő.

 

 

7.) kérdés

Jel 2:17. A győzedelmesnek enni adok az elrejtett mannából, és adok annak fehér kövecskét, és a kövecskén új írott nevet, amelyet senki nem tud, csak az, aki kapja.

Mit jelent a fehér kövecske, és az új név, amit ráír az ÚR?

 

Válasz

Erről a gyülekezetről azt olvassuk: Jel 2:14 De van valami kevés panaszom ellened, mert vannak ott nálad, akik a Bálám tanítását tartják, aki Bálákot tanította, hogy vessen botránykövet az Izrael fiai elé, hogy egyenek a bálványáldozatokból, és paráználkodjanak. Tehát Pergámumban voltak olyanok, akik ragaszkodnak Bálám tanításához, ami bálványimádásra és paráználkodásra csábította őket. A fehér kövecske – úgy gondolom – annak az igazolása, hogy aki kapja, az győzött. Vagyis nem vett részt a bálványimádásban és a paráználkodásban.

Régen a neveknek sokkal nagyobb jelentősége volt, mint most. A nevek belső tulajdonságra, vagy valamilyen nagy tettre utaltak. Ennek megfelelően valakinek több neve is volt. Az Úr Jézusnak is sok neve van, ami sokféle kiválóságára utal.

Tudjuk az Igéből, hogy Isten új nevet adott pl. Ábrámnak. Az új neve Ábrahám = Sokaság atyja. Győzött, mert hitt Istennek, hogy Ő ezt megteheti. Jákób is új nevet kapott. 1Móz 32:28 Nem Jákóbnak mondatik ezután a te neved, hanem Izraelnek; mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél. A Jákób név = Csaló. Izrael = Isten harcosa.

A fehér kövecskére írt új név is annak a győzelmével lesz kapcsolatban, aki kapja.

 

 

8.) kérdés

Luk. 15:20-22. „És felkelvén, elméne az ő atyjához. Mikor pedig még távol volt, meglátá őt az ő atyja, és megesék rajta a szíve, és oda futván, a nyakába esék, és megcsókolgatá őt. És monda neki a fia: Atyám, vétkeztem az ég ellen és te ellened; és nem vagyok immár méltó, hogy a te fiadnak hivattassam! Az atyja pedig monda az ő szolgáinak: Hozzátok ki a legszebb ruhát, és adjátok fel rá; és húzzatok gyűrűt a kezére, és sarut a lábaira!”

Mit jelentenek: a fehér ruha, a saru, a gyűrű, és milyen összefüggés van az Ef 6:10-17. versekkel? (Itt a szellemi fegyverzetről van szó)

Az 1Pét 1:7. „Hogy a ti kipróbált hitetek, ami sokkal becsesebb a veszendő, de tűz által kipróbált aranynál, dicséretre, tisztességre és dicsőségre méltónak találtassék a Jézus Krisztus megjelenésekor”. Itt, ebben a versben a gyűrűre gondol?

 

Válasz

Vegyük sorba a kérdéseket!

* Mit jelent a fehér ruha? Az Igében legszebb, más fordításban legjobb ruháról van szó. Gal 3:27 Mert akik Krisztusba keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöztétek fel. Akik Krisztusba merültek bele, akiknek új életük van, azoknak Kr. lett az öltözetük. Vagyis Kr. látszik, nem a régi természetük. Tehát J. Kr. a legszebb, legjobb ruha.

* Mit jelent a saru? 2Sám 15:30 Dávid pedig felméne az olajfáknak hegyén, mentében sírva, fejét beborítva, saru nélkül ment. Saru nélkül, mezítláb lenni a bűnbánat és a megalázottság jele. Ezért kellett Isten jelenlétében leoldani a sarut Mózesnek a csipkebokornál. Érdekes, hogy a főpapnak nagyon szép ruhája volt, de saru nélkül kellett bemenni Isten elé. A tékozló fiú is saru nélkül jött. Mikor saruit adott rá az apja, ez a bűnbocsánatnak a jele volt. Már nem kell gyászolnia!

* Mit jelent a gyűrű? A Bibliában többféle gyűrűről van szó. Pl. a király pecsétgyűrűjéről, ami hatalmának a jele. Az asszonyok aranygyűrűiről, amit díszként hordtak. A Szent Sátor kárpitjait és egyéb berendezési tárgyait összefogó karikákról, gyűrűkről. Úgy gondolom, mindhármat jelentheti a megtérő fiúnak adott gyűrű. Jelentheti a hatalmat: Ján 1:12-13 Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, akik az ő nevében hisznek; Akik nem vérből, sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek. De nem jelenti azt a hatalmat, hogy a fiú rendelkezett az Atya javaival. Ezt azért emelem ki, mert már hallottam olyan magyarázatot, hogy a gyűrű ezt jelenti, ilyen nagy Isten kegyelme! De ez nem igaz, mert az Atya azt mondta a nagyobbik fiának: Luk 15:31 Fiam, te mindenkor én velem vagy, és mindenem a tiéd! A kisebb fiú már eltékozolta a vagyonát. Gal 6:7 Ne tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg; mert amit vet az ember, azt aratándja is.

Jelent ékességet, díszt. 1Pét 3:3-4 Akiknek ékessége ne legyen külső, hajuknak fonogatásából és aranynak felrakásából vagy öltözékek felvevéséből való; Hanem a szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával, ami igen becses az Isten előtt. Isten előtt ezek a krisztusi tulajdonságok az igazi ékességek.

Jelenti azt, amit a Szt. Sátor gyűrűi: az összetartozást. Ezt jelenti a jegyesek és a házastársak karikagyűrűi is. A tékozló fiú esetében leginkább ezt jelenti. Összekapcsolást és szoros kapcsolatot az Atyával.

Milyen összefüggés van az Ef 6:10-17. versekkel? (szellemi fegyverzettel)? Csak annyi összefüggést látok, hogy az újonnan született ember már megigazult, hite, üdvössége, békessége van, Szt. Sz.-et is kapott, Aki Isten Igéjét élővé teszi a számára, és imádkozik is. Az újonnan születésünkkor ezeket megkaptuk, de még nem fegyverként. Egy újonnan született csecsemő még nem tud harcolni a szellemi hatalmak ellen. Az Ef 6-ban arról van szó, hogy mindezeket nemcsak megkaptuk, hanem mi magunk, tudatosan vegyük fel a szellemi harcra, amikor már megerősödünk az Úrban. Ef 6:10-11 Végezetre, atyámfiai, legyetek erősek az Úrban, és az ő hatalmas erejében. Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét...

Az 1Pét 1,7-ben a gyűrűre gondol? Hogy a ti kipróbált hitetek, ami sokkal becsesebb a veszendő, de tűz által kipróbált aranynál, dicséretre, tisztességre és dicsőségre méltónak találtassék a Jézus Krisztus megjelenésekor. A hit, mint „kipróbált arany” kapcsán gondolhat a kérdező az aranygyűrűre. Fontos a kipróbált hit, de az éppen hogy hazatalált fiú hite még nincs kipróbálva. A gyűrű itt nem ezt fejezi ki, hanem, amiket az előbb felsoroltam, főleg a kapcsolatot az Úrral.

 

 

9.) kérdés

5Móz 13:17. „Ne ragadjon semmi a te kezedhez abból az átokra valóból, hogy szűnjék meg az Úr haragjának búsulása, és könyörületes legyen hozzád, és könyörüljön rajtad, és megszaporítson téged, amiképpen megesküdt a te atyáidnak”.

A fenti Igét magyarázza Spurgeon a május 7.-i elmélkedésben. / Isten ígéreteinek tárháza./ Ebben található, a 4. mondatban az a gondolat, miszerint: „harcot kell folytatnunk a test cselekedetei ellen, akármilyen vagy akármekkora is az, akár testi, akár lelki, akár szellemi legyen is az”.

Kérdés: mit jelent a lelki és a szellemi bűn a mostani időkben?

 

Válasz

Érdekes, ahogy Spurgeon írja: A test cselekedetei közé sorol testi, lelki és szellemi bűnöket. Ez egyezik az Igével. Gal 5:19-21 A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek [ezek]: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás. Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók...

Ezek közül testi bűnök: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás.

Lelki bűnök: ellenségeskedés, versengés, gyűlölködés, harag, irigységek, stb.

Szellemi bűnök: bálványimádás, varázslás.

A mai időben a következő szellemi bűnök vannak: Bálványimádás, varázslás, okkult praktikák, horoszkóp, istentagadás és istenkáromlás. 5Móz 18:10-11 Ne találtassék te közötted, ... se jövendőmondó (=jóslás), se igéző, se jegymagyarázó, se varázsló; Se bűbájos, se ördöngősöktől tudakozó, se titok-fejtő, se halottidéző. Azért szellemi bűnök, mert a sötét szellemvilággal, a démonokkal vannak kapcsolatban. Ezek ma is megvannak és virágzanak.

A mai lelki bűnök: Ma is megvannak, amit a Gal. levélből olvastunk: ellenségeskedés, versengés, gyűlölködés, harag, irigységek, patvarkodás (= rivalizálás), visszavonás (= széthúzás, lázítás), pártütés (= pártoskodás).

További lelki bűnök: nagyravágyás, önmegvalósítás, önteltség, mások lenézése, stb.

 

 

10.) kérdés

Mát 20:16 és 22:14. „Ekképpen lesznek az utolsók elsők és az elsők utolsók; mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak”. „Mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak”.

Hogyan értsük az Úr Jézusnak ezeket a kijelentéseit? Kikre vonatkozik, illetve milyen időre?

 

Válasz

1. Az első Igét az Úr a szőlőmunkásokról való példázat végén mondta. Amikor a 11 órások is annyit kaptak, mint akik reggeltől dolgoztak: „Ekképpen lesznek az utolsók elsők és az elsők utolsók. Legtöbb kéziratból, így a magyar fordítások legtöbbjéből is hiányzik a következő: mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak”. Így e példázattal kapcsolatban erről nem szólok, hogy „Ekképpen lesznek az utolsók elsők és az elsők utolsók”.

Kikre, milyen időre vonatkozik?

Ez legtisztábban az előző rész végéből látszik. Ott a gazdag ifjúról van szó, aki elment megszomorodva, mert nem tudott elszakadni a vagyonától. Máté 19:27 Akkor felelvén Péter, monda neki: Íme, mi elhagytunk mindent és követtünk téged: mink lesz hát minekünk? Az Úr elmondta nekik, hogy ők mit kapnak: Máté 19:29-30 mindaz száz annyit vészen, és örökség szerint nyer örök életet. Sok elsők pedig lesznek utolsók, és sok utolsók elsők.

Vagyis a tanítványok utolsók voltak, mert mindent elhagytak, de a királyságban és az örökkévalóságban elsők lesznek. Ugyanígy a szőlőmunkások példázatában, akiket utolsónak hívott az Úr, elsőnek kapták meg a jutalmukat.

Kikre és milyen időre vonatkozik? Elsősorban a királyságra vonatkozik, mert az Úr a királyság evangéliumát hirdette. Azonban minden időre, így számunkra is van üzenete. Azok lesznek elsők, akik a maguk szemében utolsók. Akik nem tudnak, és nem is akarnak semmivel dicsekedni, de bíznak Isten jóságában és kegyelmében.

 

2. A második Igét az Úr a királyi menyegző példázatának a végén mondta: sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak.

Kikre, milyen időre vonatkozik?

Ez is elsősorban a királyságra vonatkozik. A királyságra a választottak Izrael népéből azok, akik hisznek J. Kr.-ban. Viszont mindenkit, a népeket is hívja az Úr a királyságba.

De számunkra is van üzenete, és erről szólok inkább, nem a királyságról.

A sok hivatalos azt jelenti, hogy Isten mindenkit hív az örök életre. De nem mindenki fogadja el. Akik elfogadják, azok a választottak.

Vigyázat! Ez nem jelenti azt, hogy egyeseket Isten örök életre választott, másokat pedig kárhozatra. Isten senkit nem választott kárhozatra! Csak Isten előre tudta, kik fogadják el az üdvösséget, és J. Kr.-t. Mert J. Kr. a menyegzői ruha. Akin nincs ez a ruha, azt kivetik a menyegzőből. Az nincs a választottak közt, bár meghívott volt.